Forterra 2013

Tradiční výrobce traktorů Zetor zaznamenal v minulém roce rekordní provozní zisk, do nového období vstupuje razantně –  s nevídaným množstvím inovací a novinek. Zetor má nejmenší výkonové rozpětí mezi prodávanými traktory, přesto se umísťuje ve „velké čtyřce“ – mezi značkami, které na tuzemském trhu umí prodat nad 250 ks traktorů.  V kategorii 45 – 100 kW však zaznamenal nárůst a obsazuje tak již čtvrtinu českého trhu.

Nový modelový rok přináší  náběh sériové výroby novinky Zetor Major,  rozsáhlá je i modernizace typů Forterra i Forterra HSX, postupně je inovovaná i řada Proxima.

Nejprodávanějším typem Zetoru je již dlouhá léta řada Forterra. Poprvé se tento název ( For terra – lat. země  ) objevil v r. 1998 u dodnes oblíbené řady Z 106, která byla později doplněna i šestiválcovým motorem. Zanedlouho poté se konstruktérům podařilo  zvýšit výkon vlastního čtyřválce na úroveň šestiválce – který byl nahrazen tímto tuzemským motorem. Významnou inovací byl nedávný přechod na motory s čtyřmi ventily na válec – významně se změnila křivka kroutícího momentu a klesla i spotřeba paliva. Traktor Z Forterra 135 byl renomovanou DLG vyhodnocen jako jeden z nejúspornějších ve své kategorii. Přes úspornost však byla zachována klasická koncepce motoru – tedy mechanicky řízené vstřikování, což z hlediska nákladů na opravy je velmi významný argument. Celé ( řadové ) vstřikovací čerpadlo tak stojí méně, než oprava stejného komponentu CR motorů – při „kvalitě“ našich paliv je to také důležitý přínos pro uživatele.

Forterra  zazářila i na nedávném předvádění v Žabčicích ( viz video na adrese:  http://www.zetor.cz/zetor-plowing ), kdy bezproblémově pracovala s pětiradličným návěsným pluhem Kverneland a dosáhla průměrné spotřeby 18 l/ ha .

Forterra 2013 přichází i v modifikaci HSX, poznávacím rozdílem je mechanická  ( nebo powershuttle - HSX ) reverzace a čtyřstupňová ( nebo pětistupňová - HSX ) převodovka. Nová Forterra si zachovává mechanickou koncepci reverzace, ale má prodloužený rozvor a další nové prvky, je tak nejsilnějším traktorem bez elektroniky.

Nejvýznamnější inovace jsou shrnuty do prémiové řady Forterra HSX: výkon motoru s šestnácti ventily až 140 k, poprvé centrálně uložená přední náprava s automatickou uzávěrou, pětistupňová převodovka s třístupňovým automaticky řazeným násobičem, reverzace řazená pod zatížením ( elektrohydraulicky řízená mokrá spojka „hlídaná“ elektronikou ), hydraulika Bosch s tlumičem kmitů a zdvihací silou až 8 500 kg. Hydraulika má ve standardu 3 nezávislé vnější okruhy a funkci HitchTronic – automatické řazení různých druhů regulací podle aktuální potřeby přenosu hmotnosti pluhu na zadní nápravu traktoru – poprvé od r. 1964 se řidič nemusí rozhodovat mezi polohovou, silovou či smíšenou regulací. Velmi významné je prodloužení rozvoru: mezikusem mezi motorem převodovkou a posunutím přední nápravy vpřed, oproti známým Forterrám z minulých let má traktor HSX  o 200 mm delší rozvor. Traktor tak připomíná vzhled závodní Tatry s nápravou zcela vpředu, ale významně prodloužený rozvor ( blížící se 2 600 mm ) znamená hlavně lepší stabilitu i menší poloměr otáčení. Forterra HSX tak přináší velmi zajímavé řešení - rozvor obvyklý šestiválcům do čtyřválcového ( úspornějšího ) traktoru.  Dalšími novými prvky HSX je např. střešní průhled, čtvery otáčky vývodového hřídele, odpružení kabiny, dynamické blatníky pro větší rejd, možnost montáže 600 mm pneumatik atd. .

Všechny nové Forterry jsou vybaveny filtrem pevných částic – splňují tak nejnovější emisní normu Stage IIIB. Záruka výrobce se nezměnila – zůstává 24 měsíců – bez obvyklých dodatkových pojištění.

Traktory Zetor 2013 vám nabízíme v naší novém traktorovém showroomu ve Stříteži (u Českého Těšína) – přijměte pozvání k návštěvě.

Pro bližší informace volejte tel.: 724 033 724, e-mail: dobryden@mitrenga.cz

 

 

YWE0NWFi